czyja wina by by

Janusz A. Urbanowicz #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Pytanie do znawcw prawa drogowego.

wiata, skrt w lewo, z pasa do skrtu w lewo (drugi pas do skrtu w
prawo i jazdy prosto), w trzypasmow dwujezdniow. Chciaem od razu
zjecha na rodkowy pas bo zaraz bd zjeda w prawo, i jako w
poowie manewru z _prawej strony_ wyprzedza mnie puszka skrcajca tak
jak ja. Zajecha mi drog.

Czyja wina by bya jakbym w niego waln? Bo skoczyo si gleb (dla
mnie) w ramach uniku i si teraz boj jedzi.

Mystik #_USUN_TO_@_USUN_TO_#PROTECTION.onet.pl

Czesc

Janusz A. Urbanowicz napisa(a):
Pytanie do znawcw prawa drogowego.

To zes walnale teraz :).

[...]

Powiem, ze albo zjadlem za malo albo wypilem za duzo, bo nie do konca rozumiem.
Jezeli puszka jechala za Toba i nagle (dla Ciebie) znalazla sie juz na pasie, ktory chciales zajac (z Twojej prawerj strony), to znaczy, ze zabraklo Tobie zdecydowania i gosc po prostu juz tam byl. A wtedy wina jest Twoja, bo gosc jechal z Twojej prawej strony.
Ale jak mowie, dla mnie Twoje przedstawienie sytuacji jest jakby malo wyczerpujacy.

pozdr.
MYSTIK

Mystik <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#PROTECTION.onet.pl> writes:

[...]

Tylko e to byo na rodku skrzyowania. Od kiedy wolno wyprzedza a)
na skrzyowaniu? B) od prawej (wiem kiedy wolno od prawej wogle).

Ale jak mowie, dla mnie Twoje przedstawienie sytuacji jest jakby malo
wyczerpujacy.

No to ci narysuje, wymagane ustawienie czcionki typu courier do
odczytania.

-- -- -- -- --
   ^-    1
-- -- -- -- --
    <-   2
-- -- -- -- -- \
    <-   3  X
##########

-- -- -- -- --

-- -- -- -- --

-- -- -- -- --
         |   # A |   |
         |   # 4 | 5 |
         |   #   |   |
         |   # < | ^>|

A - std startuj jako pierwszy, chc si dosta na 2

X - tu mi nagle z prawej wyskakuje puszka, eby w ni nie waln daj
po heblach i lduj w miejscu gdzie jest '3'

\ - pokazuje mj kierunek ruchu

4 - pas do skrtu w lewo,

5 - pas do jazdy prosto i w prawo.

Janiej nie umiem. TSD to jak znasz DC to to jest wyjazd z w
Wincentego w Kondratowicza naprzeciwko statoil.

A.

Raku lurikeen@[wytnijto]wp.pl

Uytkownik "Janusz A. Urbanowicz" <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> napisa w wiadomoci
[...]

Czyli tak jak napisalem wczesniej (aczkolwiek zle zrozumialem i opisalem
skret w prawo :) ) skrecajac w lewo mozesz zajac dowolny pas. Wina bylaby
puszki, chyba ze wjechales na 3 i chciales zmienic pas na 2 to wtedy twoja
wina.

Pawel "Raku"
XJ 900

"Raku" <lurikeen@[wytnijto]wp.pl> writes:

[...]

Nie, takie objedzanie mnie w mniej wysilonej formie zdarza mi si
notorycznie wic zwykle skrcam na pierwszy z lewej a potem ostronie
zmieniam pas na rodkowy, ale tu chciaem raz jak normalny czowiek
skrci dopiero na ten pas na ktrym chc by. I zonk.

Dziki. eby tylko rka mniej bolaa przez to e miaem racj...
--
JID: #_USUN_TO_@_USUN_TO_#
PGP: 0x46399138

masti #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Dnia piknego 2006-10-25 o 19:26:29 osobnik zwany Janusz A. Urbanowicz wystuka:

Nie, takie objedzanie mnie w mniej wysilonej formie zdarza mi si
notorycznie

myl, e konkluzja jest prosta. Jakby da wicej gazu to ty by jego objecha
a nie odwrotnie :)

Dziki. eby tylko rka mniej bolaa przez to e miaem racj...

jak to mwi: cmentarze s pene tych co mieli pierwszestwo :(

--
mst <at> gazeta <.> pl
BMW R1100GS '94 (DC)

Samum #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Uytkownik "Janusz A. Urbanowicz" <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> napisa w wiadomoci:

Od kiedy wolno wyprzedza a)
na skrzyowaniu?

od zawsze, albo od bardzo dawna, jesli ruch na skrzyzowaniu jest kierowany

B) od prawej (wiem kiedy wolno od prawej wogle).

j.w. jesli droga jest dwujezdniowa albo w przypadku drogi jednojezdniowej sa
na obszarze zabudowanym conajmniej dwa pasy w jednym kierunku (w oby
przypadkach pasy musza byc wyznaczone)

--
Samum
krakuf

Adam Płaszczyca #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

On Wed, 25 Oct 2006 19:08:25 +0200, #_USUN_TO_@_USUN_TO_# (Janusz A.
Urbanowicz) wrote:

-- -- -- -- --
  ^-    1
-- -- -- -- --
   <-   2
-- -- -- -- -- \
   <-   3  X
##########

-- -- -- -- --

-- -- -- -- --

-- -- -- -- --
        |   # A |   |
        |   # 4 | 5 |
        |   #   |   |
        |   # < | ^>|

A - std startuj jako pierwszy, chc si dosta na 2

X - tu mi nagle z prawej wyskakuje puszka, eby w ni nie waln daj
po heblach i lduj w miejscu gdzie jest '3'

Pytabnie za 100 punktw - z ktrej strony nadjecha samochd, i jak
wyglda sygnalizacja?
--
     ___________ (R)
    /_  _______      Adam 'Trzypion' Paszczyca (+48 502) 122 688

esprit #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

[...]

jestem pod wraeniem tych rysunkow!
wina puszki jest oczywista. zajechal ci droge, a do tego chcial sie scigac z motorem. rece opadaja jak widze takich baranow.
pewnie nawet sie nie zatrzymal i zostales sam na skrzyzowaniu - co?

mogles spokojnie walnac jeopa.

aha, NIGDY nie rob tak, ze jedziesz na pas 3 a pozniej na 2, wprowadzisz wtedy w blad puszke za toba.

Pozdrawiam
Tadek

esprit <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> writes:

pewnie nawet sie nie zatrzymal i zostales sam na skrzyzowaniu - co?

No pewnie. Jeszcze zdyem si pozbiera i przepchn sprzta na
chodnik zanim jadcy ,,poziomo'' dostali zielone.

mogles spokojnie walnac jeopa.

Wiesz, lubi swj krgosup w jednym kawaku.

aha, NIGDY nie rob tak, ze jedziesz na pas 3 a pozniej na 2,
wprowadzisz wtedy w blad puszke za toba.

Jak mi si tak zdarza, to oczywicie z odczekaniem, sprawdzeniem w
lusterkach, kierunkowskazami i ogln obczajk sytuacji i manewrem
typu zmiana pasa ruchu w jedzie prosto. Mam fobi, raz w troch
podobnej sytuacji mnie stuknli (pisaem tu kiedy) i UWAAM.

A.
--
[...]

proza ycia...

masti #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Dnia piknego 2006-10-25 o 20:35:13 osobnik zwany esprit wystuka:

> [...]
>
> 4 - pas do skrtu w lewo,
>
> 5 - pas do jazdy prosto i w prawo.

wina puszki jest oczywista. zajechal ci droge,

a masz jakie poparcie w przepisach?

a do tego chcial sie
scigac z motorem. rece opadaja jak widze takich baranow.

Janusz jedzi skuterem. te si na to nabraem :)

pewnie nawet sie nie zatrzymal i zostales sam na skrzyzowaniu - co?

mogles spokojnie walnac jeopa.

pacisz mu szpital?

aha, NIGDY nie rob tak, ze jedziesz na pas 3 a pozniej na 2, wprowadzisz
wtedy w blad puszke za toba.

kiedy by to jedynie suszny sposb skrcania. Niestety jaki czas temu
przepis ten z niejasnych okolicznociach znikn z PoRD.

--
mst <at> gazeta <.> pl
BMW R1100GS '94 (DC)
- Mam lk gruntu - Chyba wysokoci? - Wiem co mwi. To grunt zabija!.
Terry Pratchett

esprit #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

masti napisa(a):
[...]

wlasnie przed chwila padlo pytanie - skad nadjechala puszka
ja zrozumialem ze samochod startowal z pasa 5 (ktory byl do jazdy prosto i w prawo)
nawet jak jechal z pasa nr 4 - to jesli wyprzedzil na skrzyzowaniu skrecajac w lewo to "lekkie chamstwo" i jego wina

[...]

powinienem byl dodac  " ;) "

sorry, tez lubie swoj kregoslup

[...]

obstaje przy swoim!

gildor gildor@NOSPAM.gazeta.pl

esprit napisa(a):
masti napisa(a):
[...]

raczej tylko chamstwo, bo nie wiem gdzie wina.

--
- gildor
ZX9R'99 niebieeeeska, a nie zielona

Raku lurikeen@[wytnijto]wp.pl

Uytkownik "gildor" <gildor@NOSPAM.gazeta.pl> napisa w wiadomoci

raczej tylko chamstwo, bo nie wiem gdzie wina.

Wyprzedzanie

Art. 24. 1. Kierujcy pojazdem jest obowizany przed wyprzedzaniem upewni
si w szczeglnoci, czy:
  1)  ma odpowiedni widoczno i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez
utrudnienia komukolwiek ruchu,
  2)  kierujcy, jadcy za nim, nie rozpocz wyprzedzania,
  3)  kierujcy, jadcy przed nim na tym samym pasie ruchu, nie
zasygnalizowa zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy
lub zmiany pasa ruchu.
2. Kierujcy pojazdem jest obowizany przy wyprzedzaniu zachowa szczegln
ostrono, a zwaszcza bezpieczny odstp od wyprzedzanego pojazdu lub
uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania pojazdu jednoladowego lub kolumny
pieszych odstp ten nie moe by mniejszy ni 1 m.
3. Kierujcy pojazdem jest obowizany przy wyprzedzaniu przejeda z lewej
strony wyprzedzanego pojazdu, z zastrzeeniem ust. 4, 5 i 10.
4. Pojazd szynowy moe by wyprzedzany tylko z prawej strony, chyba e
pooenie torw uniemoliwia takie wyprzedzanie lub wyprzedzanie odbywa si
na jezdni jednokierunkowej.
5. Wyprzedzanie pojazdu lub uczestnika ruchu, ktry sygnalizuje zamiar
skrcenia w lewo, moe odbywa si tylko z jego prawej strony.
6. Kierujcemu pojazdem wyprzedzanym zabrania si w czasie wyprzedzania i
bezporednio po nim zwikszania prdkoci. Kierujcy pojazdem wolnobienym,
cignikiem rolniczym lub pojazdem bez silnika jest obowizany zjecha jak
najbardziej na prawo i - w razie potrzeby - zatrzyma si w celu uatwienia
wyprzedzania.
7. Zabrania si wyprzedzania pojazdu silnikowego jadcego po jezdni:
  1)  przy dojedaniu do wierzchoka wzniesienia,
  2)  na zakrcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi,
  3)  na skrzyowaniu, z wyjtkiem skrzyowania o ruchu okrnym lub na
ktrym ruch jest kierowany.
8. Dopuszcza si wyprzedzanie w miejscach, o ktrych mowa w ust. 7 pkt 1 i
2, na jezdni:
  1)  jednokierunkowej,
  2)  dwukierunkowej na odcinku z wyznaczonymi pasami ruchu, pod warunkiem,
e kierujcy nie wjeda na cz jezdni przeznaczon do ruchu w kierunku
przeciwnym - w miejscu, gdzie jest to zabronione znakami na jezdni.
9. Dopuszcza si wyprzedzanie w miejscu, o ktrym mowa w ust. 7 pkt 3,
pojazdu sygnalizujcego zamiar skrcenia, pod warunkiem e kierujcy nie
wjeda na cz jezdni przeznaczon do ruchu w kierunku przeciwnym.
10. Dopuszcza si wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z
wyznaczonymi pasami ruchu, przy zachowaniu warunkw okrelonych w ust. 1 i
7:
  1)  na jezdni jednokierunkowej,
  2)  na jezdni dwukierunkowej, jeeli co najmniej dwa pasy ruchu na
obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym
przeznaczone s do jazdy w tym samym kierunku.
11. Zabrania si wyprzedzania pojazdu uprzywilejowanego na obszarze
zabudowanym.

Wrzucilem caly tekst bo nie chcialo mi sie ucinac. Wina puszki ewidentna.
Wg. mnie nie zastosowal sie do nastepujacych punktow: 1.1, 1.3, 2 i punkt
10.2.
Co prawda 10.2 to taka kwestia sporna ale jezeli zaczal manewr wyprzadzania
jeszcze przez wjazdem na 3 pasmowa to nie mial prawa z prawej. Z prawej w
terenie zabudowanym tylko jezeli sa conajmniej 2 pasu ruchu w tym samym
kierunku, a w tym przypadku byl 1.

Pawel "Raku"
XJ 900

gildor gildor@NOSPAM.gazeta.pl

Raku napisa(a):
Uytkownik "gildor" <gildor@NOSPAM.gazeta.pl> napisa w wiadomoci
raczej tylko chamstwo, bo nie wiem gdzie wina.

Wrzucilem caly tekst bo nie chcialo mi sie ucinac.

lenistwo nie usprawiedliwione. przepisy powinny by znane wszystkim tu.

Wina puszki ewidentna.

tak?

Wg. mnie nie zastosowal sie do nastepujacych punktow:

1.1,

nie rozumiem. nie mial odpowiedniej widocznosci? Janusz jechal TIRem? miejsca mial do. mg co najwyej le wykona manewr, ale to pod ten punkt nie podpadnie

1.3,

a to czemu? naucz si stosowania przepisw caociowo, nie wybirczo. przepis nakazuje upewnienie sie, inny pozwala wyprzedzac z prawej skrecajacego w lewo. kumasz? zly punkt.

2

nie ma danych, by o to zastosowa. nie napisal nic o odlegoci. pytal o zajechanie drogi i czyja by byla wina.

10.2.

nie rozumiem. z rysunku wynika, ze znajdowa si juz na jednokierunkowej. przyjmujac, ze # (hash) jest pasem zieleni.

Co prawda 10.2 to taka kwestia sporna ale jezeli zaczal manewr wyprzadzania jeszcze przez wjazdem na 3 pasmowa to nie mial prawa z prawej.

h? mozesz janiej?

Z prawej w terenie zabudowanym tylko jezeli sa conajmniej 2 pasu ruchu w tym samym kierunku, a w tym przypadku byl 1.

jeden?
# pas ruchu - kady z podunych pasw jezdni wystarczajcy do ruchu jednego rzdu pojazdw wieloladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi;

--
- gildor
ZX9R'99 niebieeeeska, a nie zielona - WA

Mystik #_USUN_TO_@_USUN_TO_#PROTECTION.onet.pl

Czesc

gildor napisa(a):
nawet jak jechal z pasa nr 4 - to jesli wyprzedzil na skrzyzowaniu skrecajac w lewo to "lekkie chamstwo" i jego wina

raczej tylko chamstwo, bo nie wiem gdzie wina.

Hmm. Jezeli zgodzimy sie na to, ze na skrzyzowaniu sie nie wyprzedza oraz, ze po skrecie mozesz zajac dowolny pas, to tej puszki tam nie powinno byc.
Natomiast rzeczywistosc byla prawdopodobnie taka, ze malo zdecydowany kierowca jednosladu po prostu lekko poddenerwowal goscia w puszce i ten go pieknie objechal z prawej strony. A nagle z nie wiadomych przyczyn ten kierowca jednoslada zdecydowal sie zmienic pas.
IMHO wina bylaby puszki, ale moralnie winny jest kierowca jednosladu :).

Oczywiscie, ze tam mnie nie bylo i powyzsze jest wizja po mocnych prochach.

pozdr.
MYSTIK

gildor gildor@NOSPAM.gazeta.pl

Mystik napisa(a):
gildor napisa(a):
[...]

na skrzyzowaniu kierowanym si nie wyprzedza? od kiedy?

[...]

dlatego jakos silnie nie trzymam sie adnej z wersji, tylko odpowiadam na konkretne punkty paragrafu :) oczywicie IMO

Oczywiscie, ze tam mnie nie bylo i powyzsze jest wizja po mocnych prochach.

:)

--
[...]

No wiec ja chyba nigdy tego nie zrozumiem, jak mozna pozwolic na wyprzedzanie z prawej strony na pasie, ktory skreca w lewo. To jest kufra wbrew naturze :)

pozdr.
MYSTIK

[...]

nie wiem :) jak zachowuje metr, to czemu nie? to tak samo jak z motocyklem, tylko w druga strone i plus ten metr :) ale ja powtarzam, ze to IMO :)

--
- gildor
ZX9R'99 niebieeeeska, a nie zielona
FAQ:
ARCH: http://groups.google.pl/group/pl.rec.motocykle?hl=pl&lr=

esprit #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

oj Panowie, tak czytam i chyba bez flachy to sie tego tematu nie rozgryzie ;)

gildor gildor@NOSPAM.gazeta.pl

Janusz A. Urbanowicz napisa(a):
Tylko e to byo na rodku skrzyowania. Od kiedy wolno wyprzedza
> a) na skrzyowaniu?

od kiedy ruch na danym skrzyzowaniu jest kierowany. wiata oznaczaja ruch kierowany.

B) od prawej (wiem kiedy wolno od prawej wogle).

no, byly 3 pasy? czyli wolno.

--

Andrzej Lawa #_USUN_TO_@_USUN_TO_#.SPAM_PRECZ.com

Janusz A. Urbanowicz wrote:

Tylko e to byo na rodku skrzyowania. Od kiedy wolno wyprzedza a)
na skrzyowaniu?

Od kiedy postawili na nim sygnalizacj wietln.

B) od prawej (wiem kiedy wolno od prawej wogle).

Od kiedy (1) byo wicej ni 1 wyznaczony pas na obszarze zabudowanym
lub wicej jak 2 poza oraz (2) od kiedy miae wczony lewy kierunkowskaz.

Natomiast skoro w ogle doszo do niebezpiecznej sytuacji to ja
zadawabym raczej pytanie - w jakiej odlegoci katamaraniarz wyprzedza
jednolad?!

Jeden metr to bezwzgldne minimum.

[...]

Troszke chaotycznie opisales te sytuacje. Jezeli dobrze zrozumialem jechales
2 pasmowa (lewy pas w lewo a prawy prosto i w prawo) i skrecales w 3 pasmowa
w prawo ?
Jezeli tak, to wina bylaby puszki. Tobie wolno jest zajac dowolny pas jezeli
skrecasz w prawo badz lewo. No chyba ze to juz bylo po skrecie i jechales
lewym a puszka prawy i obaj zjezdzaliscie na srodkowy, wtedy twoj blad i
twoja wina.

Pawel "Raku"
XJ 900

[...]

narysowaem ju ;-)

2 pasmowa (lewy pas w lewo a prawy prosto i w prawo) i skrecales w 3 pasmowa
w prawo ?

kierunki mi si pomyliy w opisie, sorki

[...]

Nie, to byo w czasie skrtu.
--
[...]

On Wed, 25 Oct 2006 19:17:10 +0200, #_USUN_TO_@_USUN_TO_# (Janusz A.
Urbanowicz) wrote:

Nie, to byo w czasie skrtu.

Pytanie za 100 punktw - skd wyjechaa puszka?
--

Urbanowicz) wrote:

Nie, to byo w czasie skrtu.

Pytanie za 100 punktw - skd wyjechaa puszka?

Zza mnie. Reszta skrzyowania sobie staa na czerwonym.
--
JID: #_USUN_TO_@_USUN_TO_#
PGP: 0x46399138
od zwracania uwagi na detale s lekarze, adwokaci, programici i zegarmistrze
-- Czerski

Captor #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Dnia Wed, 25 Oct 2006 20:29:29 +0200, Adam Paszczyca  <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> napisa:

Pytanie za 100 punktw - skd wyjechaa puszka?

Panie, a ch*j wie skd one si bior!

--
Pozdrawiam!
Captor + Nowa WFM 125 + KTM