Shimmy spowodowane luzami ?

<#_USUN_TO_@_USUN_TO_#>

Czesc. Wanie przyjechaem z przejadzki i powiem Wam e dzisiaj
zaobserwowaem prawdopodobnie shimmy podczas puszczenia kierownicy. Prdko
ok 70 km/h. Objawy - lekkie trzepotanie kier...

I tu pytanie. Poniewa "ucz" si stawia na gumie X11-k, czy istnieje
prawdopodobiestwo "wybicia" kulek oyska gwki ramy? Czy wystarczy (jesli
to to) lekko dokrci - czy ju trzeba wymienia w/w kulki i bienie. Aha
moto przebieg 16000 km. A moe bardziej prozaiczne przyczyny "trzepotania" ?
Cinienie, saba guma przednia itp ?

Pozdr Rob

KIBIC #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Uytkownik <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> napisa w

Czesc. Wanie przyjechaem z przejadzki i powiem Wam e dzisiaj
zaobserwowaem prawdopodobnie shimmy podczas puszczenia kierownicy.
Prdko ok 70 km/h. Objawy - lekkie trzepotanie kier...

Shimmy to walenie kiery podczas ostrego przyspieszania sportowym motocyklem
szczeglnie na niezbyt rwnej nawierzchni. Trzepotanie o jakim mwisz
spowodowane jest luzem oyska przedniego koa.

<#_USUN_TO_@_USUN_TO_#>

Uytkownik "KIBIC" <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> napisa w wiadomoci

Shimmy to walenie kiery podczas ostrego przyspieszania sportowym motocyklem
szczeglnie na niezbyt rwnej nawierzchni. Trzepotanie o jakim mwisz
spowodowane jest luzem oyska przedniego koa.

ale co radzisz - rozbierac w mak czy lekko dokrecic ?

Pozdr rob

Roman Niewiarowski #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Dnia 31.12.2006 <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> napisa/a:

ale co radzisz - rozbierac w mak czy lekko dokrecic ?

Lekko dokrecic, sprawdzic cisnienie w oponach, przejechac sie,
jak nie pomoze to rozebrac.

Kobieta, ktora przynosi rankiem piwko na kaca jest
nie tylko madra ale i piekna! (c) ChWK
mail newrom na serwerze poczta kropeczek onet.pl
Tomahawk '06, blue STringi '00, tfu jamacha tfu dt tfu 125

KIBIC #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Uytkownik <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> napisa

ale co radzisz - rozbierac w mak czy lekko dokrecic ?

oyska przedniego koa s przewanie wciskane w piaste felgi. Nie mona ich
dokrci;)
Jeli wykazuj luz to pomc moe tylko wymiana. Z tym, e ju przy maym
luzie moe pojawi si to trzepotanie. Ja np. si tym nie przejmowaem i
jedziem;) Inna sprawa, e koszt ich jest pewnie niewielki a wymiana atwa.

--
KIBIC
http://www.bikepics.com/members/kibic/

Hinek #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Uytkownik "KIBIC" <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> napisa

Inna sprawa, e koszt ich jest pewnie niewielki a wymiana atwa.

Wymieniales sam lozyska w przednim kole? Nie sadze.
Informuje Cie ze wymiana nie jest latwa, szczegolnie gdy
ktos tego nie robil.

Hinek
Deauville

gildor gildor@NOSPAM.gazeta.pl

Hinek napisa(a):
[...]

a wewczym? bo ja sam wymieniaem w B6 i zajeo mi to chwile. a raczej rzadko co w ogle przy maszynach robi :)

--
- gildor
ZX9R'99 niebieeeeska, a nie zielona - WA

Hinek #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Uytkownik "gildor" <gildor@NOSPAM.gazeta.pl> napisa

a wewczym? bo ja sam wymieniaem w B6 i zajeo mi to chwile. a raczej rzadko co w ogle przy maszynach robi :)

A wewtem ze tuleja dystansowa miedzy lozyskami czesto utrudnia
dostep do wewnetrznego pierscienia lozyska. I trudno jest je
wybic, bo nie ma w co stukac :)
To oczywiscie BYLO juz kiedys nie raz.

no, trudno :)

To oczywiscie BYLO juz kiedys nie raz.

no, cigacz by si przyda ;)

--

moskal #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Hinek wrote:
[...]

Pozdr

h, w kole, jakis problem ? w glowce ramy to tak ale w kole ?

--
pozdrrr...
moskal

Jacot #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

"moskal" <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> wrote:

h, w kole, jakis problem ? w glowce ramy to tak ale w kole ?

A w glowce?:)
Ja siem na motorach nie znam ale zakladam, ze wiekszosc skonstruowano
tak, ze jednak lozyska przewidziano jako wymienne, tak jedne jak i
drugie:)

--
Pozdrowionka
Jacot M10

moskal #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Jacot wrote:
"moskal" <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> wrote:

[...]

Alez wodzu, co wodz :) chodzi o to ze trzeba troche motocykla rozebrac zeby
sie tam wogule dostac, do tejze glowki, w odroznieniu od kola ktore to
raczej nie stwarza problemow z oddzieleniem od motra, ot co
Ja tam nie lubie takich skomplikowanych zadan dlatego jezdze ze zuzytmi
lozyskami i wogole to nie wiem z ktorej strony przd ;-)

--
pozdrrr...
moskal

Jacot #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

"moskal" <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> wrote:

Alez wodzu, co wodz :) chodzi o to ze trzeba troche motocykla rozebrac zeby
sie tam wogule dostac, do tejze glowki,

Ano chyba ze tak:)

Ja tam nie lubie takich skomplikowanych zadan dlatego jezdze ze zuzytmi
lozyskami

A to troche jak ja... nie chce mie sie wiec czekam na okazje: jakas
wymiana teleskopow czy cus... Zreszta u mnie jedyny objaw jest taki,
ze 'kerownik zaskakuje' w pozycji na wprost i jak przywyknac to to ma
swoje zalety:)

--
Pozdrowionka
Jacot M10

Adam M. #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

moskal wrote:
Hinek wrote:
> [...]
> ktos tego nie robil.
> Pozdr

h, w kole, jakis problem ? w glowce ramy to tak ale w kole ?

*** I z jednym i z drugim moga byc problemy a ci ktorym latwo poszlo
niech sie ciesza, ze mieli po prostu szczescie.
Zaczynajac jednak od pierwszej wypowiedzi Kibica to nieprawda ze
skonczone lozyska kola beda powodowaly drzenie kiery po jej puszczeniu
- beda powodowaly drgania kierownicy rowniez wtedy kiedy ja trzymasz,
czyli zawsze.
Mocniejsze skrecenie lozysk glowki ramy moze spowodowac fatalne
prowadzenie moto objawiajace waleniem sie na boki i nie radze tego
probowac. Tak jak koledzy radzili, sprawdz czy masz jakis luz na glowce
ramy i czy kiera plynnie opada ( moto z uniesionym przodem ).
Jakiekolwiek zaciecia w tym ruchu kwalifikuja lozyska do wymiany.
Jezdzenie na kole prowadzi oczywiscie do szybszego zuzycia lozysk, tak
samo jak silnika, sprzegla i skrzyni.

Adam M.

<#_USUN_TO_@_USUN_TO_#>

Uytkownik "Hinek" <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> napisa w wiadomoci

[...]

<CIACH>

nooo.... ja roboty si nie boj - zdarzyo mi sie jednego "potworka"
skleci - fakt 3 lata pracy ale.... moecie oceni sami (
http://www.bikepics.com/members/roberttrike/06trike0/  ) czy mog si zabra
do demontau (jak by co ) tych oysk ( ps a w tym moim przednim kole
(niestety przeszczep z HD - wic wiadomo co za "chiskie" oyska) - to bya
nierwna walka z oyskami heheheh - nie miay szans z umiejtnie uytym
rcznym wybijakiem o ciarze 1,5kg ;)

Pozdrawia i ycz yczliwoci Rob i X11 z minimalistycznymi luzami kiery
(bez shimmy ;) )

p.s. co mam za dobry dzisiaj humorek .... hmmm ...

KIBIC #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Uytkownik <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> napisa

ale co radzisz - rozbierac w mak czy lekko dokrecic ?

I jeszcze jedno. Mocniejsze skrcenie gwki moe troch pomc bo ciej
chodzca kiera bdzie dziaa jak amortyzator skretu;) i by moe
wyeliminuje to lekkie trzepotanie od koa.

--

Budyń #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

[...]

Cycki opadaj.... Kibic, ty sie we juz nie odzywaj

Rob, ty go nie czytaj - koles co sysza, ale zeby sie dowiedzie dokadnie
o co w temacie chodzi to juz mu sie nie chciao...

budyn

Kamil Nowak 'Amil' #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

KIBIC wrote:
I jeszcze jedno. Mocniejsze skrcenie gwki moe troch pomc bo ciej chodzca kiera bdzie dziaa jak amortyzator skretu;) i by moe wyeliminuje to lekkie trzepotanie od koa.

Od Ciebie to nikt rozsadny motocykla nie kupi... Ranyboskie!

--
Kamil Nowak 'Amil' i Piaggio i motr
Krakuf - Elyta Grp

Hinek #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Uytkownik "KIBIC" <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> napisa

I jeszcze jedno. Mocniejsze skrcenie gwki moe troch pomc bo ciej chodzca kiera bdzie dziaa jak amortyzator skretu;) i by moe wyeliminuje to lekkie trzepotanie od koa.

To sie nazywa debilizm techniczny.

Hinek
Deauville

KIBIC #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Uytkownik "Hinek" <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> napisa w

To sie nazywa debilizm techniczny.

Waciwie nie powiniem z takimi nic nie wnoszcymi do dyskusji odzywkami
polemizowa ale skoro napado na mnie ju trzech mdrali wyjani: w swoim
GSX600F miaem objawy dokadnie takie jak to opisa Rob (po puszczeniu
kierownicy przy ok. 70km/h lekkie ale nasilajce si trzepotanie).
Sprawdziem najpierw oysko gwki ramy i okazao si, e jest zbyt lune.
Zostao dokrcone kluczem dynamometrycznym zgodnie z momentem z serwiswki i
objawy nieco si zmniejszyy. Jednak mechanik stwierdzi, e dopiero wymiana
oysk przedniego koa moe je zlikwidowa. Nie wymianiaem ich bo niebawem
motocykl sprzedaem, niemniej powtarzajc sowa mechanika: "trzeba by
debilem technicznym by mie problemy z wymian oysk w koach".

--
[...]

Rzadko sie zdarza aby ktos tak sie dobrowolnie publicznie pograzal.
Teraz do kompletu napisales ze lozysk nie wymieniles, choc mechanik
Ci powiedzial ze trzeba byc debilem technicznym by miec z tym problemy.
I tak sobie jezdziles nie przejmujac sie - to Twoje slowa.....
Pozostawiam to bez komentaza.

Lozyska glowki ramy byly na grupie walkowane do obrzydzenia.
Starczy siegnac do archiwum.

Porada aby mocniej skrecic lozyska glowki ramy celem ograniczenia
shimmy swiadczy o twojej calkowitej ignorancji w temacie.

Hinek
Deauville

Hinek napisa(a):

Porada aby mocniej skrecic lozyska glowki ramy celem ograniczenia
shimmy swiadczy o twojej calkowitej ignorancji w temacie.

Hmmmm... A mi sie wydawalo iz one, te lozyska, sa wlasnie po to stozkowe aby mozliwe bylo reczne kasowanie luzow, poprzez dokrecenie. A pewnikiem gupi jestem...

GSX Big Block 65 cui (666 Products)

KJ Siła Słów #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Kuczu wrote:

  > Hmmmm... A mi sie wydawalo iz one, te lozyska, sa wlasnie po to stozkowe
aby mozliwe bylo reczne kasowanie luzow, poprzez dokrecenie. A pewnikiem gupi jestem...

Ja tam nie wiem bo sie nie znam, ale u mnie to luz na glowce nie dawal shimmy tylko nieco pukalo przy hamowaniu i przyspieszaniu. Za to zuzycie lozyska czyli wybicie sie biezni powodowalo shimme i w tym przypadku dokreceniem lozsyk mozna sobie tylko krzywde zrobic.

KJ Sia Sw

KJ Sia Sw

KJ Sia Sw napisa(a):

Ja tam nie wiem bo sie nie znam, ale u mnie to luz na glowce nie dawal shimmy tylko nieco pukalo przy hamowaniu i przyspieszaniu.

A u mnie trzepanie kiera bylo spowodowane zbyt slabym skreceniem lozysk. Po dokreceniu minelo.

Za to zuzycie lozyska czyli wybicie sie biezni powodowalo shimme i w tym przypadku dokreceniem lozsyk mozna sobie tylko krzywde zrobic.

Jesli bieznie wybite to owszem. Tyle ze wybicie jest czesto spowodowane wlasnie luzami na lozysku. Miedzy innymi...

Uytkownik "Kuczu" <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> napisa

Hmmmm... A mi sie wydawalo iz one, te lozyska, sa wlasnie po to stozkowe aby mozliwe bylo reczne kasowanie luzow, poprzez dokrecenie. A pewnikiem gupi jestem...

Nie udawaj ze nie wiesz o co tu chodzi!

Tu kolejny raz ktos wpadl na pomysl, ze jak  mocniej skreci
lozyska w glowce ramy to z powodu wiekszego oporu wywolanego ich napieciem
uzyska  gratisowy amortyzator skretu. Mocne skrecanie pary lozysk
stozkowych powoduje ich blyskawiczne zuzycie. Z reguly regulacji
takich lozysk poswieca sie w roznych manualach sporo uwagi.
Glownie chodzi w tym oto aby ustawic takie napiecie ktore z jednej
strony bedzie jak najmniejsze, a z drugiej takie zeby nie pojawil sie
luz pod obciazeniem.

Aha, wiem ze byly cierne amortyzatory skretu. Ale dotyczy to
antykow i do tego z wozkiem.

Hinek
Deauville

Hinek #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Uytkownik "Hinek" <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> napisa

Aha, wiem ze byly cierne amortyzatory skretu. Ale dotyczy to
antykow i do tego z wozkiem.

PS.
I nie da sie czyms takim jechac bez wozka. Trzeba zluzowac taki
amortyzator jak wozka nie ma.
PS 2
Skrec na mocno lozyska i pojedz sobie. Zobaczysz jak fajnie sie
wtedy jezdzi :)

Hinek
Deauville

Jacot #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

"Hinek" <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> wrote:

I nie da sie czyms takim jechac bez wozka. Trzeba zluzowac taki
amortyzator jak wozka nie ma.

Jestes w bledzie. Jak jest wozek, to go trzeba dokrecic do oporu bo
sie daleko (no przynajmniej ja;) nie zajedzie, ale bez wozka to go
sobie tez tak ciut mam przykrecony, bo mi sie tak lepiej jezdzi,
zwlaszcza w dluzszej drodze:) On sie bynajmniej nie wiaze li tylko z
zastosowaniem kosza, o ile dobrze pamietam to wystepowal takze w shl,
choc tu z troche innych wzgledow;)

--
Pozdrowionka
Jacot M10

Hinek #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Uzytkownik "Jacot" <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> napisal

sie daleko (no przynajmniej ja;) nie zajedzie, ale bez wozka to go
sobie tez tak ciut mam przykrecony, bo mi sie tak lepiej jezdzi,
zwlaszcza w dluzszej drodze:)

No wiesz, Junak to nie jest zwykly motocykl.  Wymaga specjalnego
podejscia i zrozumienia, tej matafizycznej wiezi...
Doswiadczen z Nim nie da sie przelozyc na doswiadczenia z bezdusznym japonskim wozidlem :)

Hinek
Deauville

Jacot #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

"Hinek" <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> wrote:

Doswiadczen z Nim nie da sie przelozyc na doswiadczenia z
bezdusznym japonskim wozidlem :)

Ototo:) W temacie duszy sie nie wypowiem jako mechanik  ale w tym jest
sedno:) Porownac sie nie da albowiem Junak jako i wielszosc motorow z
lat dawniejszych byl konstruowany przez ludzi od konstruowania:)

--
Pozdrowionka
Jacot M10

Jacot #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

"Hinek" <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> wrote:

Aha, wiem ze byly cierne amortyzatory skretu. Ale dotyczy to
antykow i do tego z wozkiem.

Odwal sie;)
Ujmimy to raczej tak: cierne nadawaly sie do motocykli z prawidlowa
geometria przodu. No ale w nich i o siakies shimmi raczej byloby
trudno bo to sie wiaze poniekad:)
--
Pozdrowionka
Jacot M10

zbigi #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Jacot napisa

Hinek #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Uytkownik <#_USUN_TO_@_USUN_TO_#> napisa

czy istnieje prawdopodobiestwo "wybicia" kulek oyska gwki ramy? Czy wystarczy (jesli to to) lekko dokrci - czy ju trzeba wymienia w/w kulki i bienie.

To po prostu  sprawdz. Z uniesionym przednim kolem sprawdz czy plynnie
mozna je skrecac. Sprawdz tez luz lozysk w gowce ramy i przy okazji w
przednim kole. Lozysk w glowce ramy nie skreca sie w ciemno, na zasadzie
ze  "moze pomoze".  Jesli kierownica nie chodzi plynnie - lozyska do
wymiany. Jesli jest tylko luz - to usun go. Jednak musisz wtedy sprawdzic
czy plynnie daje sie skrecac kierownica. Jak nie - potrzebne nowe
lozyska.
Sprawdz czy  opona z przodu nie jest pozabkowana. To jest czesta
przyczyna zjawiska, ktore opisujesz.

Hinek
Deauville

adrianCB #_USUN_TO_@_USUN_TO_#NOSPAM_wp.pl

Witam wszystkich, dopiero co zakupilem swoj I powazniejszy motor i mam podobny problem,lecz wedlug mnie te lekkie drgania kierownica sa spowodowane niewywazeniem przedniego kola. U mnie takich luzow o jakich piszecie nie ma ale za to ciezarek od wywazenia lata po obreczy jak chce i mozna go palcami przekladac, w momencie gdy zakaldalem go w inne miejsce to drgania byly mniej lub bardziej nasilone, na dnaich chce wywazyc kolo i mam nadzieje ze problem zniknie, pozdrawiam wszystkich