Ogólnopolska Grupa Dyskusyjna pl.rec.motocykle « Powrót do listy grup

Samochodowy syntetyk w motocyklu - zakonczenie.

1

31/10/2006 16:24

Adam M. #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Pisze ten post jako dodatek do watku rozpoczetego prawie 2 lata temu
pod tym wlasnie tytulem.
Staram sie sledzic zmiany w klasyfikacji olejow silnikowych w zwiazku z
ich kompatybilnoscia uzycia w silnikach motocyklowych i musze
stwierdzic ze ostatnie klasy API ( American Petroleum Institute ) SH i
SJ, a zapewne rowniez kazda nastepna beda mniej nadawaly sie do uzycia
w silnikach motocyklowych niz klasy  je poprzedzajace. Wiaze sie to
przede wszystkim z coraz wyrazniejsza zmiana zestawu dodatkow
"uszlachetniajacych" w kierunku "konserwacji energii", czyli coraz
wiecej dodatkow wzmagajacych poslizg co w sytuacji gdy zdecydowana
wiekszosc motocykli uzywa jednego oleju w silniku i sprzegle bedzie
skutkowalo poslizgiem sprzegla. Ten wymog wyplywa z koniecznosci
obnizenia zuzycia paliwa przez silniki samochodowe i nowym standartem
zuzycia paliwa producentow samochodow.
Drugi problem to ciagle zmniejszanie zespolu dodatkow ZDDP ( zwiazki
cynku i fosforu wplywajace na zmniejszenie zuzycia mechanicznego czesci
podczas ich wspolpracy ) co wynika z koniecznosci utrzymania sprawnosci
katalizatorow samochodowych przez 100 tys km, co np w Stanach jest
prawnie zagwarantowane. Dodatki ZDDP wplywaja na szybsze zuzycie
katalizatorow i jako takie sa z samochodowych olejow eliminowane.
W zwiazku z ta sytuacja japonska "wielka 4" motocyklowa wypracowala
wlasny standart oznaczony symbolem IASO MA, ktorego radze poszukac na
opakowaniach oleju, ktory kupujecie.
W wypadku zastosowania oleju samochodowego w motocyklu, ostatnia
bezpieczna klasa API to klasa SL.
Sprawa przewagi olejow syntetycznych nad mineralnymi i polsyntetykami
pozostaje niezmieniona :).

Adam M.

2

31/10/2006 18:18

piomay #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Adam M. napisa

3

31/10/2006 18:36

Grzegorz Rogala #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

piomay napisa(a):

Znaczy dalej bez zmian :-) Wniosek: Nie nalezy stosowac olei samochodowych z dodatkami do motocykli, gdyz moze to zle wplywac na prac sprzegla.

Znaczy czytales a nie zrozumiales? ;) Primo olej bez dodatkow nie istnieje, drugie primo ;) do klasy API SL mozna lac do motocykla kazdy olej samochodowy.
Pytanie brzmi czy oleje SG/SJ ktore w tej chwili kroluja na polkach sklepowych dlugo jeszcze na nich beda?

--
pozdr
Rogal
GSX1300R
DR-Z400E

4

31/10/2006 18:40

Grzegorz Rogala #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Grzegorz Rogala napisa(a):

Pytanie brzmi czy oleje SG/SJ ktore w tej chwili kroluja na polkach sklepowych dlugo jeszcze na nich beda?

dzizas. chyba mi na oczy padlo. Ofkors mi sie literki popitolily. SG/SH
:) I klasy SL to na oczy nie widzialem, oprocz MB :D

--
pozdr
Rogal
GSX1300R
DR-Z400E

5

31/10/2006 18:46

piomay #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Grzegorz Rogala napisa(a):

Znaczy czytales a nie zrozumiales? ;)

nie

Primo olej bez dodatkow nie istnieje,

Bez dodatkow "poslizgowych" (czytaj miedzy wierszami)

drugie primo ;) do klasy API SL mozna lac do motocykla kazdy olej samochodowy.

tego nie wyczytalem, wyczytalem tylko ze API SH i SJ beda sie nadawaly MNIEJ do motocykli niz poprzenie.


--
pozdrawiam - piomay
http://www.piomay.riders.pl
Kawasaki ZZR 1100 '99
** c2h5oh Garage Team **





na górę