Ogólnopolska Grupa Dyskusyjna pl.rec.motocykle « Powrót do listy grup

[FAQbot] Wersja 3.22 - d

1

31/03/2009 11:36

Magic maciejsajeckiCIACHO@wp.pl

A bo zapomniaem z powodu nawau pracy wysya w czwartek, to wyl dzisiaj, a co.

===FAQ grupy dyskusyjnej pl.rec.motocykle===

Wersja 3.22
Ostatnia aktualizacja: 12.03.2009

Pamici An O - Andrzeja Owczuka.

**Spis treci:**
Wprowadzenie.
Rozdzia I - Netykieta grupy pl.rec.motocykle.
Rozdzia II - Jaki motocykl kupi?
Rozdzia III - Co zaoy? Ubiory, kaski, akcesoria.
Rozdzia IV - Porady natury oglnej.

**Wprowadzenie.**
FAQ - skrt od Frequently Asked Questions zawiera zbir odpowiedzi na najczciej zadawane na grupie dyskusyjnej pl.rec.motocykle pytania. Zanim podzielisz si publicznie nurtujcym Ci problemem sprawd czy czasem wczeniej nie zosta rozwizany, a odpowied znajduje si w niniejszym opracowaniu lub pod ktrym z podanych niej, a bardzo przydatnych adresw:

http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj pena i stale aktualizowana wersja FAQ
http://www.google.pl/ najpopularniejsza obecnie wyszukiwarka
http://www.dogpile.com/ tzw. "search engine" czyli wyszukiwarka korzystajca z innych wyszukiwarek

Poza tym moesz te szuka informacji na stronach zwizanych (mniej lub bardziej)z grup pl.rec.motocykle:

http://www.riders.pl/ webring prowadzony przez Mad Maxa, duo informacji,
gieda, duo stron tematycznych, a take linkami do stron poszczeglnych
odamw regionalnych PRM;
http://www.prmpraga.prv.pl/ stronka Precli z prawobrzenej Warszawy;
http://www.lublin.riders.pl/ "Loooblin, kochany Loooblin ..." ;) ;
http://www.prm-poludnie.motocykle.org/joomla/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1 grupa PRM Poudnie;

Inne ciekawe miejsca w sieci:
http://www.forum.motocyklistow.pl/
http://www.wyscigi.motogp.pl/
http://www.skutery.net/
http://www.bikez.com/ - katalog motocykli on-line

Ponadto dziaa (tak sobie) oficjalna strona grupy http://plrecmotocykle.riders.pl/ .

Opinie i uwagi nt. zawartoci i dziaania FAQ naley kierowa do Magica pod adres #_USUN_TO_@_USUN_TO_#, ktry obecnie zajmuje si redagowaniem dziau FAQ na stronie http://www.riders.pl/ . Tam te znajduj si odpowiedzi na pytania wymagajce okresowej aktualizacji: adresy sklepw, knajp, serwisw, procedury sprowadzania i rejestracji motocykla itp. Niniejsze FAQ jest obecnie pomylane jako wprowadzenie nowej grupowiczki/nowego grupowicza w wiat obyczajw panujcych w naszej do lunej, ale sympatycznej i zytej rodzinie, a powstao na podstawie wygoszonych na forum grupy opinii, ktre mona uzna za miarodajne i nie kontrowersyjne. Wielkie i serdeczne podzikowania nale si wszystkim, ktrzy swoimi uwagami przyczynili si do powstania i cigego udoskonalania tego opracowania.

Autor oryginalnej wersji: Jacek Raski
Aktualizowa: Maciej "Magic" Sajecki

**Rozdzia 1. Netykieta pl.rec.motocykle.**

1.1 Nieprzestrzeganie netykiety jest przyczyn czstych napi i zgrzytw nawet na tak przyjaznej grupie dyskusyjnej jak ta. Pomni przykrych dowiadcze chcielibymy ich unikn w przyszoci. W tym celu kady nowy grupowicz zobowizany jest do zapoznania si z zasadami netykiety w Sieci. Mona j znale np. na http://www.grush.one.pl/article.php?id=netykieta lub http://republika.pl/orzechp/netykieta.html .

1.2 Grupowicz w trosce o czytelno swej wypowiedzi i przez szacunek dla innych uytkownikw powinien zwrci szczegln uwag na nastpujce zagadnienia:
- obcina cytowane listy pozostawiajc jedynie autora i fragment tekstu, do ktrego odnosi si komentarz. Komentowa naley POD cytatem;
- podpisywa swoje posty. Podpis, czyli sygnaturka lub sig, w pierwszej linijce powinien mie tzw. delimiter, czyli dwa mylniki i spacj. Czytnik rozpoznaje wtedy, e ma do czynienia z podpisem i nie umieszcza go w cytowanym tekcie. Sig powinien mie 4 linijki max (+ delimiter);
- powstrzymywa si od nadmiernego rozwlekania wtkw nie zwizanych z tematyk grupy lub odbiegajcych od tematu w pierwszym pocie w wtku;
- powstrzymywa si od publicznego prowadzenia dwustronnych rozmw, ktre nie interesuj innych czytelnikw, a ktre musz ciga;
- powstrzymywa si przed szerzeniem tzw. SPAMu, czyli wysyaniu wiadomoci o zerowej zawartoci informacyjnej i humorystycznej;
- trzykrotnie zastanowi si przed wysaniem spodzonego posta, bo chocia bardzo bawi on autora, niekoniecznie musi bawi jego czytelnikw.
Jak mawia nasz kolega Pietrasik "Nie masz nic do powiedzenia to nie pisz";
- NIE wysya postw w HTML;
- do dobrego tonu naley uwaanie na ortografi i interpunkcj. Wypowied, sama w sobie interesujca, a napisana z bykami w co drugim sowie, chaotycznie i bez znakw przestankowych w odpowiednich miejscach, staje si nieczytelna czy wrcz irytujca. Epistolografia to trudna sztuka, wiem :) Dlatego m.in. namawiamy do przeczytania posta PRZED wysaniem, mona wtedy wychwyci bdy i je poprawi.

Kolejna kwestia to uywanie polskich "ogonkw". Pozostawiamy to Twojemu wyborowi, jeli zdecydujesz, e chcesz pisa przy pomocy polskich liter pamitaj o ustawieniu kodowania znakw na standard ISO 8859-2. Z drugiej strony, nieuzywanie polskich liter ulatwia czytanie grupy przez naszych kolegow rozsianych po swiecie, ktorzy nie zawsze moga ustawic na swoich komputerach wlasciwe kodowanie znakow.

Nastpna sprawa - tematy postw i waciwe ich konstruowanie. Podepr si tu tekstem ukasza Spychalskiego:

"Pojawilo sie ostatnio sporo pytan z fatalnie dobranymi tematami - ze
wymienie tylko np. "Romet - wazne", "125 :P", "Zapytanie" czy "Suzuki
Hayabusa".

Autorzy tych watkow najwyrazniej nie zdaja sobie sprawy, ze przewazajaca
wiekszosc sposrod wielu tysiecy czytelnikow grupy najpierw sciaga same
tematy, a dopiero potem tresci interesujacych ich postow. Nie zdaja sobie
rowniez sprawy, ze wielu z nas korzysta z lacz z limitowanym transferem,
albo wrecz z modemow placac za kazda minute. Nie zdaja sobie wreszcie
sprawy, ze wielu w ogole ignoruje watki o beznadziejnych tematach
rozpoczynane przez szeszej nikomu nie znanych autorow (co innego, gdy
np. Amil napisze "No i dupa" - frekwencja gwarantowana .

Tak wiec tematy watkow powinny zawierac w sobie wszystkie niezbedne do
podjecia decyzji o sciaganiu (badz nie) tresci postow informacje - dla
wspomnianych wyzej watkow moglyby byc to np: "Romet a licznik z WSK",
"co wybrac do codziennych dojazdow", " 125 - co wybrac", "Hayabusa a
PCII/PCIII - czy warto?".

Wlozcie wiec nieco wysilku w wymyslenie wlasciwego tematu - zwieksza to
szanse, ze ludzie, ktorzy mogliby wniesc cos ciekawego do dyskusji w ogole
do posta zajrza, a pozostalym oszczedza czasu i rozczarowan."

W tematach warto te uywa skrtw informujcych o zawartoci posta np.:
[TECH] - techniczne;
[INFO] - informacyjne, np. o zlotach, spotkaniach;
[SPAM][NTG] - tekst nie zwizany z tematyk grupy;
[KUPIE][SPRZEDAM] - ogoszenia handlowe;
[ALLEGRO][EBAY] itp. - link do aukcji

W tych dwch ostatnich przypadkach przyjlimy zasad, e ogoszenia o charakterze handlowym dot. danego przedmiotu powinny by zamieszczane na grupie nie czciej ni raz w miesicu. Nie chcemy po prostu traktowania grupy jak tablicy ogosze.

Skoro jestemy ju przy skrtach, zapraszam do skorzystania z tego linka http://www.trynek.gliwice.pl/informator/akronimy.php . Dziki tej stronie wyraenia takie jak IMHO,BTW,ZTCW i inne przestan by czarn magi ;) Tutaj ogranicz si tylko do wyjanienia rnicy midzy skrtami [NTG] i [OT], ktre s czsto (i bdnie) uywane zamiennie. [NTG] oznacza Nie Ta Grupa, czyli tekst niezwizany z tematyk grupy, np. link do filmiku podpatrzonego na grupie samochodowej albo pytanie o to gdzie wycentrowa koo w rowerze (trafiaj si i takie :). Natomiast [OT] oznacza Off Topic, czyli "bez zwizku z tematem" i jest uywane, gdy w danym wtku dyskusja zejdzie nagle na inny temat.

I jeszcze jedna dranica kwestia - CAPS LOCK i wykrzykniki. Uycie wycznie wielkich liter jest w necie synonimem krzyku i ma podkrela wag danego przekazu, warto wic zarezerwowa ten sposb pisania na WYJTKOWE okazje. Podobnie rzecz ma si z wykrzyknikami, zwaszcza, gdy s umieszczane w temacie postu. Dana kwestia moe by istotna dla piszcego, ale z perspektywy grupy jest banalna lub wrcz NTG (Nie Ta Grupa). Poza tym uycie wykrzyknikw lub wielkich liter w co drugim temacie powoduje, e trudno jest wyapa w zalewie postw wanie TEN jeden istotny. Smutny, ale najlepszy przykad to sytuacja, w ktrej kto informuje o wypadku grupowiczw. Wtedy czsto przywieramy wrcz do monitorw w oczekiwaniu na najwiesze informacje o stanie zdrowia, przyczynach, skutkach zdarzenia. Wtedy kwestia Twojego zepsutego amortyzatora albo tego, e leciae "czysta na gumie" lata nam koo pira.
Nowi grupowicze powinni uwaa na tzw. syndrom nowego, ktry przejawia si pisaniem postw bez opamitania, odpowiadania na kady inny post, szczegowym opisywaniem ostatnich przey, a to wszystko zazwyczaj amic wszystkie zasady netykiety i piszc w HTMLu. Takie postpowanie prowadzi do szybkiego wyczerpania cierpliwoci grupowiczw i nowy, pomimo serdecznego przyjcia w pierwszej chwili, staje si obiektem drwin, docinkw, uwag i poucze.

1.3 Internet to wietne narzdzie komunikacji, wykorzystywane take do wirtualnych spotka i wymiany dowiadcze pomidzy uytkownikami takich samych motocykli bd mionikw jednej marki. Jeli znasz jzyk obcy, choby nawet rosyjski, nie wahaj si wstuka w wyszukiwark marki czy modelu swojego motocykla. KADY popularniejszy model motocykla ma swoj list mailingow, grup dyskusyjn czy website. Wiele z problemw, z ktrymi dopiero bdziesz si boryka w swoim motocyklu, tam maj ju opanowane. Pamitaj jednak, e zasady netykiety s niezmienne niezalenie od jzyka, w ktrym piszesz post, a jeli to robisz to na grupie zagranicznej, to dodatkowo reprezentujesz nie tylko siebie, ale i kilkadziesit milionw swoich Rodakw.

1.4 Funkcjonuje nadal kana IRCowy grupy #plrecmotocykle, z ktrym mona si czy przez serwery IRCowe, np. warszawa.irc.pl albo krakow.irc.pl albo irc.funet.fi

1.5 Z grup najlepiej komunikowa si przy pomocy odpowiedniego programu do obsugi grup dyskusyjnych np. Outlook Express lub Netscape Messenger.
Grupa jest dostpna m.in. na serwerach news.neostrada.pl i news.icm.edu.pl .

1.6 Do wynajdywania bardzo licznych stron producentw motocykli i akcesoriw su rozmaite wyszukiwarki, wic lepiej nie mczy grupowiczw o podanie strony takiej lub innej firmy.

1.7 Barany i prowokatorzy.
Co pewien czas trafiaj na nasz mi i przyjazn grup jacy idioci. Osobnicy ci, pchani gbokimi kompleksami, wrodzon niemiaoci i lkiem wobec kobiet daj upust swoim frustracjom na amach gwarantujcego anonimowo Internetu. Przejawia si to w wysyaniu rozmaitych tekstw w rodzaju "motocyklici to idioci", "rozp****l kady napotkany motocykl moim biaym merolem" lub podobnych. Celem jest tylko i wycznie zaistnienie i wywoanie lawiny postw. Nowi zazwyczaj grupowicze, ktrzy gorliwie odpowiadaj na takie prowokacje niewiadomie przyczyniaj si do jego osignicia i tym samym nakrcaj lawin idiotycznych postw na denerwujcy wszystkich temat. Zjawisko to nosi skrcon nazw "karmienie trolla". Jedyn skuteczn recept na tak prowokacj jest cakowite zignorowanie gocia. Kiedy zobaczy, e go olano, pjdzie szuka szczcia gdzie indziej. Grupowicz, ktry nawet w dobrej wierze wda si w polemik musi si liczy z opieprzeniem ze strony bardziej zdyscyplinowanych i znajcych realia Internetu kolegw-motocyklistw.

1.8 Adresy kilku stron umoliwiajcych wpisanie trasy, obliczanie odlegoci, wariantw drg itp.: http://www.de.map24.com/ , http://www.viamichelin.com/ , http://w.droge.pl , http://wikimapia.org , http://pilot.pl
..

1.9 Co zrobi z dugimi adresami do stron?
Chcesz poda linka do interesujcej strony, a jej adres jest za dugi i ulega poszatkowaniu przez program pocztowy? Masz dwa wyjcia:
- skorzystaj ze strony www.tinyurl.com, ktra podany przez ciebie link umieci tymczasowo w swojej bazie danych i poda nowy link, znacznie krtszy. Jest to po prostu usuga przekierowania.
- umie ten dugi link midzy znakami < i >. Wtedy powinien on, mimo swojej dugoci, funkcjonowa jako jeden klikalny link.


**Rozdzia II. Jaki motocykl kupi?**

Rozdzia ten skierowany jest przede wszystkim do pocztkujcych, a opiera si na opiniach dowiadczonych grupowiczw pl.rec.motocykle.

2.1 Ciuchy to podstawa. Zazwyczaj na pytanie nowicjusza "Jakie moto na pocztek?" odpowiadamy najpierw pytaniem "A ciuchy ju masz?". Jeli nie, spokojnie odlicz 1.5-3 tys. zotych od kwoty, ktr przeznaczye na motocykl, i zajrzyj do rozdziau III.

2.2 Cokolwiek wyczytasz za chwil, pamitaj, e jeste motocyklist niezalenie od tego na czym jedzisz. Spokojnie moesz zacz sw karier od MZ ETZ czy Jawy TS. Za ich wyborem przemawiaj przede wszystkim przystpne ceny samych motocykli i bardzo niskie koszty czci zamiennych, a co za tym idzie, napraw po glebach jakie nieuchronnie ci czekaj.

2.3 Decydujc si na kupno motocykla, w jego wyborze naley kierowa si:
- umiejtnociami jakimi si dysponuje;
- preferowanym stylem motocyklizmu;
- moliwociami finansowymi, w tym kosztami ewentualnych napraw.

Generalne zalecenie brzmi - _na_pocztek_nie_wicej_jak_500_ccm,_nie_wicej_jak_50KM._

Przemawia za tym kilka powodw:
- sabszy motocykl daje wicej czasu na reakcj i wicej wybacza;
- motocykle o duych pojemnociach, szczeglnie starsze, s do cikie i kopotliwe w manewrowaniu dla nowicjuszy;
- s te drosze w utrzymaniu.

Poza tym rzadko kiedy pierwszy motocykl jest wyborem ostatecznym. Nasze oczekiwania i wyobraenia o jedzie ewoluuj i konkretyzuj si, a argumenty, e "nie sta mnie na zmian motocykla co sezon, wic kupi od razu docelowy" s nietrafione, bo nie ma czego takiego jak motocykl docelowy. Ludzie, ktrzy zaczynali od czopera przesiadaj si na turystyki, potem czsto na sporty (na ktre wczeniej nawet nie chcieli patrze). Dziaa to te (cho rzadziej) w drug stron - czowiek ma do jazdy na krawdzi i kupuje co do spokojnego toczenia si z miejsca na miejsce.

Polecam lektur artykuu pod adresem http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=R1NaPierwszyMotocykl&v=14az . To skrt wtku, jaki pojawi si na pl.rec.motocykle na przeomie sierpnia i wrzenia 2003r. Daje do mylenia.

Z reguy nie warto kupowa jako pierwszego sprztu w yciu motocykla nowego. Na pewno w pierwszym sezonie ( i kilku nastpnych pewnie te) zaliczysz jak gleb, co zawsze boli, oby tylko finansowo. Z tego te powodu lepiej na pierwsze moto kupi jakiego "golasa", nie trzeba bdzie wydawa majtku na klejenie i lakierowanie owiewek. Warto rwnie zaopatrzy motocykl w gmole, czyli odpowiednio wygite i przykrcone rury, ktre chroni najbardziej wystajce elementy silnika i nie tylko.

By moe w wyborze pomocna okae si ponisza lista sprztw polecanych dla pocztkujcych.

cigacz  -> Honda NSR 125, Yamaha YZF R125, Honda CBR 125R
"armatura" -> Yamaha Virago 250, Honda Rebel 250, Kawasaki EL 252
turystyka -> Suzuki GN 250, Yamaha SR/YBR 250, Honda CB/CBF 250
enduro -> Honda MTX 80, Aprilia Pegaso 125, Suzuki DR 125, KTM EXC 125

Osobny rozdzia stanowi propozycje dla ludzi, ktrzy wracaj do motocyklizmu po latach przerwy. Tu mona poleci motocykle nieco wiksze, klasy 500-600 ccm.

cigacz -> Suzuki GS 500F, Kawasaki GPZ 500, Aprilia RS 250
"armatura" -> Yamaha Virago 535, Kawasaki EN 500, Yamaha Drag Star 650
turystyka -> Kawasaki ER-5, Honda CB 500, Yamaha XJ 600, Suzuki GSF/GSR 600, Honda NTV 650 Revere/Deauville, BMW F650
enduro -> Suzuki DR 350/DR-Z 400, Yamaha WR 250, Husqvarna TE 250

Uwaga!!! Podane typy motocykli maj charakter przykadowy. Mona je zastpi dowolnymi innymi o podobnych parametrach, przede wszystkim pojemnoci i mocy silnika. Pamitajcie, e motocyklizm to do niebezpieczne hobby, wic przy ocenie wasnych moliwoci i wyborze maszyny naley si kierowa przede wszystkim ZDROWYM ROZSDKIEM. Kombinacja: nowy-cholernie napalony to bardzo niebezpieczne zestawienie. Paru takich zdyo ju sprawi kopot kierowcom, ktrzy musieli potem pracowicie wydubywa ich szcztki spomidzy kratek chodnicy.

2.4 Istotnym kryterium, ktre moe by brane pod uwag przy kupnie motocykla jest moliwo wykonywania wasnorcznych napraw. Naley si nim kierowa szczeglnie przy wyborze weteranw, wszelakich SAMorbek itp. konstrukcji.

2.5 Pamitaj o dostpnoci serwisw. Moesz okazyjnie kupi rzadki motocykl i mie powany problem z napraw lub znalezieniem czci nie tylko zamiennych ale i eksploatacyjnych.

2.6 Zakadaj, e podczas pierwszych przejadek prawdopodobnie si przewrcisz i moesz w motocyklu to i owo uszkodzi. Bd na to przygotowany finansowo. Zakup motocykla to nie wszystko, przygotuj si te na jego eksploatacj. Jeli ci to nie przekonuje, zapytaj w serwisie ile kosztuje: prostowanie kierownicy, nowe lampy, kierunkowskazy, lusterka, klamki, owiewki i ich lakierowanie. Wszystko to moe ci spotka podczas typowej "gleby". Z tego wzgldu na pocztek polecamy raczej "golasy", czyli motocykle bez owiewek, bo naprawa plastikw po glebie jest do kosztowna.

2.7 Jeli jeste mieszkacem miasta i motocykl ma suy ci do codziennego przemieszczania po zatoczonych ulicach raczej nie kupuj smokw o duych wymiarach i pojemnociach. Chodzi o to, eby jecha, a nie sta w sznurze samochodw. Do tego celu najlepiej nadaj si mae turystyczne motocykle typu Suzuki GN czy Honda CB, a nie pasuj choppery i cruisery. Rwnie due przecinaki nie nadaj si do ruchu miejskiego. Powodem jest zwyczajny brak miejsca na ulicy. Dla "objechania" wikszoci spotykanych u nas samochodw w zupenoci wystarczy ETZ 251 ze swoimi 21 konikami.

2.8 Ceny motocykli zmieniaj si na bieco i najlepszym sposobem ich ledzenia jest lektura ogosze w pismach: "wiat Motocykli", "Motocykl", "Dizmar", "Gieda Motocyklowa".

2.9 Co wybra: Yamaha XVS 650 Drag Star czy Suzuki VZ 800 Marauder/Desperado? Na tak postawione pytanie odpowiadaj zazwyczaj waciciele powyszych motocykli. Poniewa nie ma midzy tymi motocyklami istotnych rnic, wybr pozostaje nierozstrzygnity i chtny musi si kierowa wasnymi preferencjami oraz cen. Zaleta Yamahy to waek Kardana, zaleta Suzuki to wiksza moc. Wady Yamahy to nisza moc i ciut mniejszy komfort pasaera. Wady Suzuki: twarde kanapy. Ale oglnie pytanie jest z gatunku: kogo bardziej kochasz, tatusia czy mamusi?

2.10. Zakup motocykla uywanego to nie tylko najczstszy sposb rozpoczcia motocyklowej przygody, ale zazwyczaj rwnie kolejne jej etapy, bo wci niewielu z nas sta na kupno nowego motocykla z salonu. O tym, jak kupowa i na co zwraca uwag napisano ju wiele, choby w wiecie Motocykli, informacje mona te znale w Sieci, np. na stronie http://www.motobracia.pl/uzywany/index.htm . Tutaj chciabym jedynie odnie si do kwestii, ktra bya czsto poruszana na PRM, a mianowicie tzw. okazji z zagranicy. Na zagranicznych aukcjach i w ogoszeniach mona znale oferty sprzeday motocykli z "dostaw do domu". Ma to wyglda tak, e licytujesz lub odpowiadasz na ogoszenie, wpacasz kas za porednictwem zazwyczaj Western Union na konto firmy rzekomo poredniczcej w transakcji, po czym moto przyjeda do Ciebie spedycj midzynarodow. Jeli nie jeste zadowolony odsyasz moto i odzyskujesz kas, jeli moto jest ok autoryzujesz przelew na konto sprzedawcy. JEST TO OSZUSTWO. Sprzedawca i firma poredniczca zazwyczaj maj faszywy adres, podana strona w sieci dziaa od kilku dni i po nastpnych kilku(nastu) znika, a kasy nigdy nie odzyskujesz ... Charakterystyczne dla tego rodzaju oszustwa s te czste przypadki gdy sprzedawca znajdujcy si np. w Anglii oferuje motocykl na niemieckich czy innych tablicach rejestracyjnych.
Prawda jest taka, i to nie tylko w odniesieniu do tego konkretnego rodzaju oszustwa, e OKAZJI NIE MA. Moto zadbane, proste, nie wymagajce wkadu finansowego musi odpowiednio kosztowa. Jeli cena jest okazyjna, bd pewien e kwot "brakujc" do rynkowej ceny za chwil z nawizk woysz w serwis - o ile bdzie opacalny ... . Nieliczne wyjtki potwierdzaj tylko t regu.


**Rozdzia III. Co zaoy? Ubiory, kaski, akcesoria.**

NIE WARTO OSZCZDZA NA CIUCHACH MOTOCYKLOWYCH. To podstawowa zasada rozsdnego motocyklisty. Dobry ciuch ochroni Ci przed skutkiem upadku, zimna, deszczu. Z reguy posuy duej ni motocykl, ktrym jedzisz.
ZAWSZE warto ubiera si dobrze i kompletnie. Statystyki wypadkw s bardzo okrutne i mwi, e ich wikszo przydarza si podczas krtkich podry, w cigu pierwszych 10 kilometrw. Kask, kurtka, spodnie, buty, rkawice to minimum. Mona te zaoy wszelakie pasy nerkowe i "wie" na plecy. Upa doskwiera tylko wtedy gdy si stoi w miejscu, poruszanie si po miecie latem i dobr stroju pozostawiam woli czytelnika. Pamitaj jednak, e w miecie jeste szczeglnie naraony na wypadki. Na szczcie producenci dostrzegli ju ten segment rynku i w coraz wikszym wyborze mamy letnie kurtki i dinsy z protektorami CE i wstawkami z kevlaru.

3.1 Gdzie na zakupy?
W polskich sklepach mona si w caoci wyekwipowa, ich adresy dostpne s w gazetkach motocyklowych. Przez ostatnie dwa lata dokona si znaczny postp w tej dziedzinie i oferta sklepw, zarwno co do cen jak i asortymentu, jest ju na cakiem dobrym poziomie. Mimo wszystko nadal po wiksze zakupy warto pojecha na Zachd, np. przy okazji targw BMT. Jeli masz szczcie moesz niedrogo kupi uywan odzie na cyklicznie organizowanych Motobazarach w Warszawie, odzi, Poznaniu czy Wrocawiu. Sporo ciuchw pojawia si te na aukcjach http://www.allegro.pl/ ale to niestety troch jak kupowanie kota w worku jeeli nie masz szans na przymierzenie ciuchw przed zakupem. Ale jeli oferta jest z Twoich okolic to masz szans na dobry zakup po umiarkowanej cenie.

3.2 Jaki kask kupi?
Przede wszystkim - najlepiej nowy. Kask dopasowuje sie do ksztatu gowy i twarzy, uywany kask bdzie prawdopodobnie za luny, o wzgldach higienicznych nie wspominajc. Z tego ostatniego wzgldu warto uywa na co dzie kominiarki. Wydatek niewielki, a wycilka kasku bdzie dugi czas jak nowa.
Po drugie - praktyczny i bezpieczny. Tu wybr mamy ograniczony nieco rodzajem naszego motocykla, w integralu troch dziwnie si wyglda na klasycznym chopperze  Ale bezpieczestwo i wygoda s najwaniejsze wic:
kaski integralne - najbezpieczniejsze,najcichsze i najlejsze;
kaski szczkowe - nieco cisze i zazwyczaj nieco goniejsze, ale za to
bardzo praktyczne, zwaszcza dla okularnikw;
kaski otwarte - klasyka i atwo zakadania i zdejmowania, dua gono,
kiepska ochrona twarzy/szczki;
kaski enduro - pochodna kaskw otwartych, ale zaopatrzona w daszek
przeciwbotny i oson szczki.
Z rzeczy praktycznych naley zwrci uwag na:
- czy wycika jest wyjmowana do prania;
- czy zapicie da si obsuy rka w rkawicy;
- czy szyba jest atwo wymienialna i dostpna w handlu.
Po szczegy na temat konkretnych modeli odsyam do pism motocyklowych, oraz do Sieci. Sporo opisw znajdziesz na http://www.skutery.net/ .
Model kasku powinien pasowa do rodzaju motocykla. Nie tylko ze wzgldw estetycznych, ale przede wszystkim ergonomicznych. Trudno pdzi 180 km/h w otwartym kasku na motorze bez owiewek.

3.2.1 Ceny.
Mona przyj, e im droszy kask, tym lepszy. Ceny markowych kaskw otwartych zaczynaj si od 400 z., za integralny lub szczkowy zapacisz od 600 z. Jeli kupujesz uywany za ok.300 zotych powiniene kupi co dobrego.

3.2.2 Jak przymierza kask?
Raz kupiony, niedopasowany kask moe by udrk na dugie miesice, do momentu wyczerpania cierpliwoci i sprzeday ze strat. Przede wszystkim nie warto kupowa kasku z firm wysykowych. Kask trzeba przymierzy. Pasowa bdzie ten, ktry bdzie lekko ciasny. Podkrelam - lekko. Kask z czasem dopasuje si do twarzy waciciela, ale na samym pocztku musi na tyle przylega, eby gowa nie skakaa w skorupie jak orzeszek. Dobrze jest gdy przy poruszaniu powoduje lekki ruch skry w miejscu w ktrym styka si ona z poduszkami. Przy lekkich acz energicznych ruchach "potakujcych" rwnie powinien poda za gow.

3.2.3 Kaski dla dzieci ma w ofercie wikszo firm produkujcych"dorose" kaski, np. Airoh, Shoei czy Uvex. Szukaj rozmiarw XXXS lub XXS. Ciuchy dla dzieci znajdziesz w Polo, bardzo adne i dobre robi te firma Difi. Rozmiary zaczynaj si od 122 cm. Polecam lektur artykuu "Dzieciak na motocyklu" w FAQ.

3.3 Jaki ciuch zaoy? Tu take najprostszym kryterium jest cena i marka. Wybr wraz ze wzrostem rynku ronie i trudno poleci co oprcz konsekwentnego obejcia wszystkich dostpnych sklepw i porwnania rnych modeli. Metoda moe prymitywna, ale skuteczna na porwnanie rnych ubra - popatrz na ilo metek przyczepionych do danej rzeczy. Kady producent lubi si chwali swoimi materiaami zastosowanymi w danej rzeczy, wic im wicej metek, tym wiksza ilo zastosowanych w niej materiaw. Warto te zwrci uwag na "firmowe" produkty sklepw Hein Gericke, Louis czy Polo. Zlecaj one wykonanie ubiorw czy akcesoriw innym, czsto renomowanym firmom, dziki czemu w umiarkowanej cenie moemy naby produkt dobrej jakoci.

3.3.1 Skra czy tex? W tym wzgldzie zdania s rwnie podzielone. Skry oferuj wiksz odporno na cieranie, a wic i wiksze bezpieczestwo. Za to redni standard wyrobw w przypadku syntetykw oferuje lepsze zabezpieczenie przed zimnem, wiatrem i wilgoci ni skra. W skrcie - texy s praktyczniejsze, w skrach zazwyczaj lepiej si wyglda :) Czarna skra dominuje wrd weterasko-cruiserowych-chopperowych tradycjonalistw, kolorowe skrzane kombinezony to domena goci na cigaczach, a syntetyczne ciuchy (czyli texy) najpopularniejsze s wrd turystw i maniakw jazdy w terenie. Musz zaznaczy, e w Polsce skra jest pki co zwyczajnie modna, wic jeli kto jest w gbi duszy troszk konformist "w towarzystwie" lepiej wypadnie w skrze.

3.3.2 Wanym elementem stroju powanego motocyklisty jest przeciwdeszczowy "kondonik". Nie jest to drogie (150-300z), a dodatkowo niele chroni przed wiatrem. Pamitaj, e taki ciuch to czysty plastik i nie przepuszcza ani powietrza ani pary wodnej, wic nie naley go traktowa jako substytut kombinezonu na dalsze wyprawy. Dobr przeciwdeszczwk robi Modeka, szwy s dodatkowo podklejane, co zwiksza wodoszczelno. Z osobistego dowiadczenia polecam raczej modele dwuczciowe. Szybciej i atwiej si je zakada i zdejmuje, a przy uszkodzeniu wymienia si tylko spodnie lub bluz. Poza tym nie zawsze jest potrzebny kompletny "kondonik".

3.4. Podczas kupowania kurtki i spodni zwr uwag na obecno ochraniaczy na rnych wystajcych czciach ciaa (okcie, barki, plecy, biodra, kolana, ydki) lub przynajmniej specjalnych kieszonek przeznaczonych do ich umieszczenia. Na nogach takie ochraniacze peni dodatkow funkcj - izoluj od wiatru i chodu tak wraliwe miejsce jak kolana. Jeli w spodniach nie ma takowych zabezpiecze, pamitaj o dodatkowym ich ociepleniu podczas duszej podry.

3.5 Jakie rkawice i buty?
Podstawowa funkcja rkawic to ochrona doni w czasie wypadku, ale nie naley zapomina o tym, e chroni donie rwnie przed wiatrem i wod, i stale ich uywamy. Musz wic by wygodne i raczej mikkie, z mankietami zaopatrzonymi w paski regulacyjne lub cigacze zarwno w przegubie jak i u koca mankietu. Rkawice powinny by zaopatrzone we wzmocnienia chronice kostki i palce, od wewntrznej strony powinny mie zamsz, by uchwyt kierownicy by pewny. Poytecznym dodatkiem jest kawaek zamszu lub gumy wszyty na wierzchu palca wskazujcego lewej doni, przyda si do wycierania szybki kasku w czasie deszczu. Naley zwrci uwag na jako szww, no i przede wszystkim, czy rkawica dobrze ley na doni, nie uwiera i nie uciska adnej czci doni. Z czasem moe si ona uoy, ale jeli mamy do przymierzenia kilka par, warto sprbowa, a nu druga para bdzie uszyta nieco inaczej.
Jednymi z taszych rkawic s Probikery, do kupienia na Motobazarach za 80-100 z. Niestety, ich trwao jest raczej rednia, a do tego farbuj. Za lepsze rkawice zapacisz 200-300 z.
Buty oczywicie rwnie trzeba przymierzy przed zakupem. Polecamy modele z wysok cholew, chronice piszczel i ydk. Z reguy im wysza cholewa, tym lepiej. Warto sprawdzi czy interesujce nas buty maj ponisze cechy:
- antypolizgow podeszw;
- wzmocnienie w okolicach palcw i kostki;
- dodatkow "naszywk" ze skry lub (lepiej) gumy na wierzchu lewego buta, w miejscu, gdzie but styka si z dwigni zmiany biegw;
- zakryty rzepem suwak.

Poza tym trzeba okreli cel, jakiemu bd suyy buty. Jeli oprcz jazdy zamierzamy w nich zwiedza atrakcje turystyczne na szlaku naszych wojay, trzeba kupi buty w ktrych da si chodzi, czyli na pewno nie takie rodem z torw wycigowych. Osobicie polecam buty Daytona Flash za ok. 530 z. Jeli nie sta ci na taki wydatek, a nie chcesz kupowa uywanych (te bym nie chcia) dobrym rozwizaniem na pierwsze jazdy s "glany" lub buty trekkingowe dostpne w sklepach sportowych. Maj do wysok i sznurowan cholewk, dziki czemu usztywniaj kostk. Naley tylko zwrci uwag, by podeszwa nie miaa zbyt grubego bienika, bo utrudnia on manewrowanie stop na podnku, oraz by "jzyk" by przyszyty do cholewki, co utrudni przedostanie si wody do wntrza buta.

3.6 Produkty markowe (kolejno przypadkowa).
Kaski - Shoei, Suomy, Arai, Schuberth, Nolan, Airoh, Caberg, Lazer, Shark, AGV, Uvex.
Ubrania - Dainese, IXS, Spidi, Uvex, Bering, Orina, Rukka, Wintex, Modeka.
Buty - Daytona, Alpinestars, Sidi, Diadora.

3.7 Wodoszczelno a konserwacja odziey.
O kada rzecz trzeba dba i odzie nie stanowi wyjtku. Przede wszystkim naley przeczyta zalecenia producenta co do sposobu czyszczenia i konserwacji kurtki czy butw. Z reguy pranie w detergentach oznacza kres wodoodpornoci, ktr trzeba przywrci stosujc odpowiednie specyfiki w sprayu. S one dostpne w sklepach oferujcych odzie dla turystw. Dobry i tani impregnat mona kupi w sieci sklepw obuwniczych Deichmann. Stosuje si go zarwno do skr, jak i texw. Inna sprawa to pranie wszelkiego rodzaju membran i goretexu. Tu najlepiej si sprawdzaj zwyke pyny do prania i pukania NIE ZAWIERAJCE LANOLINY, bo ta zatyka kanaki we wknach materiau i membrana przestaje dziaa.


**Rozdzia IV. Porady natury oglnej**

Gar bardzo trafnych, zwizych i przydatnych porad starego, ywego motocyklisty.

"Cze, Jestem Witek, czytam list i od czasu do czasu si pojawiam. Na moto jed ze 100 lat, to jest z niewielkimi przerwami od 1971. Teraz na XL600R. Poza tym sporo jed samochodem (moja nazwa katamaranu). Po przeczytaniu opisw paru Waszych przygd i po ostatnich przypadkach wpadem na pomys eby spisa swoje dowiadczenia i obserwacje z jazd tych udanych i nie oraz zaproponowa, ebycie dopisali swoje. Moe dziki temu paru z nas uniknie kopotw. Przy okazji - to co pisz to tylko mj punkt widzenia. Pozdrowienia i do zobaczenia na trasie.

- Wszystkie znaki malowane na jezdni zawsze traktuj jak kawaki lodu. Farba kauczukowa do malowania znakw jest potwornie liska. Dodatkowo odrobina wody, troch piasku i rzeczywicie bywa jak ld, nawet bez deszczu, na przykad po przejedzie polewaczki (sprawdziem).

- Nie cigaj si z katamaranami. Jeli jaki ambitny kierowca zaczyna si ciga - odpu. I tak mu dooysz na najbliszych wiatach. W bezporednim starciu nie masz szans (sprawdziem)

- Nigdy nie jed w martwym polu katamaranu - kierowca ci nie widzi. Martwe pole przejedaj jak najszybciej. Jed albo z boku - na wysokoci kierowcy lub troch przed, albo dobrych kilkanacie metrw z tyu. Nigdy na wysokoci tylnego okna czy tu za zderzakiem. Musisz zawsze by widoczny.

- Jedzij skrajem pasa, nie rodkiem, w przypadku awaryjnego hamowania czasami moe zabrakn kilku - kilkunastu cm, a tak wjedziesz midzy katamarany i si zmiecisz, ale uwaaj na skraju prawego pasa, szczeglnie przed skrzyowaniami mog by koleiny, a na rodku moe by liski (olej z ciarwek).

- Jedzisz duo szybciej ni katamarany wic licz si z tym e mog ci nie zauway i zajecha drog. Kierowca patrzy w lusterko co pewien czas, tak aby zobaczy inne katamarany i nie jest przygotowany na tak rakiet jak Ty.

- Uywaj wiate i klaksonu, nawet w miecie, jeli masz jakie wtpliwoci co do intencji ssiadw.

- Niektre ograniczenia prdkoci naley traktowa powanie. Zmniejsz szybko, a jeli nie masz takiego zwyczaju to chocia wyostrz uwag i przygotuj si na awaryjny manewr. Takie znaki to na przykad ograniczenie szybkoci przed skrzyowaniem czy przejciem dla pieszych, ktre jest niewidoczne, za grk, za zakrtem czy za domem. Wylatujesz zza zakrtu a tam w poprzek drogi wytacza si katamaran. Nie zauway Ci bo bye za szybki.

- Wystrzegaj si (omijaj szerokim ukiem): starych katamaranw, nowych i lnicych w niedziel, jadcych za wolno, kobitek za kierownic (nie wszystkich co prawda), kierowcw w kapeluszach i dziadkw za kierownic, katamaranw z obc rejestracj. Jeli kilka tych cech si czy - omijaj bardzo szerokim ukiem i bardzo uwaaj.

- Mijajc stojcy autobus patrz pod koami, czy jaki czowiek nie stara si wskoczy na jezdni, patrz take na cienie.

- Nie wierz migaczom. Wielu ich nie uywa lub zapomina albo nie wycza. Jeli katamaran zaczyna jecha jako niepewnie i zbyt blisko krawdzi pasa uwaaj, bo moe skrci. Jeli katamaran stoi na poboczu patrz na przednie koa, jeli s skrcone - uwaaj - moe wyjecha. Jeli dojedasz do skrzyowania, na ktre stara si wjecha katamaran, to nawet jeli masz pierwszestwo staraj si patrze na kierowc, czy Ci zauway, czy popatrzy w Twoim kierunku. Moe si gapi gdzie indziej i zajecha Ci drog.

- Jeli przeciskasz si midzy katamaranami nie wjedaj midzy nie jeli katamaran ma moliwo skrtu na inny pas bo moe ci trci. Musisz nauczy si oceni, czy moe skrci, czy moe chcie wyprzedzi inny katamaran, czy te nie ma takiej moliwoci, wtedy gazuuu! Na przykad jeli wyprzedzasz osobowy samochd jadcy za ciarwk (i jedzie szybciej ni ciarwka) to bardzo moliwe jest e bdzie chcia j wyprzedzi i zajedzie Ci drog. Podjedajc do skrzyowania midzy katamaranami w upalny dzie patrz na kierowcw (na tyle ile Ci si to oczywicie uda), ktry moe otworzy drzwi, eby si ochodzi. Powinien co prawda sprawdzi czy nikt nie jedzie ale.....

- Nieznany zakrt szczeglnie na podlejszych drogach moe mie zmienny promie. Wej atwo, wyj trudno (sprawdziem).

- Poza miastem patrz na wiata hamulcowe katamaranw jadcych przed tob. Jeli hamuj pozornie bez powodu - prawie na pewno patrol z suszark - prawie kady na widok patrolu odruchowo cinie hamulec. Jeli wszyscy jad podejrzanie wolno to te uwaaj - prawdopodobnie gdzie tu stoj. Warto obserwowa samochody wyposaone w CB (poznasz po dodatkowej, zazwyczaj dugiej antenie), oni wiedz co si dzieje na drodze nierzadko z wyprzedzeniem kilkudziesiciu km. Jeli jedziesz midzy katamaranami, nie powinien ci namierzy - musisz by sam na szosie. Przy okazji, jeli masz antyradar to pamitaj, e ty wykryjesz ich ze znacznie wikszej odlegoci ni oni Ciebie (pod warunkiem, e kogo innego namierzaj).

- Myl za innych, staraj si przewidywa, nie pakuj si w sytuacje co do ktrych masz wtpliwoci. Czasem opaca si odpuci par sekund. Jeste duo szybszy, zwrotniejszy, szybciej przypieszasz i hamujesz, zajmujesz mniej miejsca na szosie i to Ty kontrolujesz sytuacj.

- Ostronie wyprzedzaj ciarwki. Na przykad jedziesz lewym pasem i wtedy prba szybkiego wyprzedzenia ciarwki, na zasadzie "z lewego pasa na prawy i gazu", moe si skoczy najechaniem na katamaran zasonity przez ciarwk. Uwaaj te na zawirowania powietrza przy wyprzedzaniu.

- Jeli wyprzedzasz co, a szczeglnie co co jedzie podejrzanie powoli np. katamaran, traktor itp, upewnij si e nie ma adnej drki w lewo bo moe skrci. Starsze katamarany i maluchy maj sabe wiata stop i migacze i ich nie wida.

- Wypadki najczciej nie s efektem bdu jednego kierowcy ale bdw kilku uytkownikw na raz, na przykad kto nieprawidowo wyjecha, a ty jechae za szybko i jeszcze saba widoczno itp.

Ale jeli masz pecha to jak mwi "i w drewnianym kociele cega na eb
spadnie".

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Pen (oby) i stale uaktualnian wersj FAQ znajdziesz pod adresem
http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/srx250/600rr/vfr800.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

2

31/03/2009 11:45

Piotr May #_USUN_TO_@_USUN_TO_#

Magic pisze:
A bo zapomniaem z powodu nawau pracy wysya w czwartek, to wyl dzisiaj, a co.

===FAQ grupy dyskusyjnej pl.rec.motocykle===

o, ja tej... Faqbot ktry gada!
:-)

--
piomay
http://www.piomay.riders.pl

3

01/04/2009 09:49

Magic maciejsajeckiCIACHO@wp.pl

Piotr May pisze:
Magic pisze:
A bo zapomniaem z powodu nawau pracy wysya w czwartek, to wyl dzisiaj, a co.

===FAQ grupy dyskusyjnej pl.rec.motocykle===

o, ja tej... Faqbot ktry gada!
:-)


"Gadam, latam, peeeny serwis!"

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/srx250/600rr/vfr800.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj





na górę